ΤΡΙΤΗ 14 ΝΟΕ 2017 ομιλήτρια Δρ. Άννα Χ. Μαρκοπούλου ΘΕΜΑ: ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ ΠΛΑΤΩΝΟΣ μάθημα 27ον και 28ον
Συνοπτική παρουσίαση 27ου μαθήματος.
Ο λόγος του ιατρού Ερυξιμάχου εκφέρεται αντί του λόγου του Αριστοφάνους, που εμποδίζεται από έναν λόξυγγα. Αυτή η παύσις του λόγου του Αριστοφάνους, που είναι ένας θείος νους, συμβαίνει επειδή του λείπει η υποδοχή, δηλαδή το σώμα, το οποίο θα φωτίσει και θα του προσδώσει μορφή. Με αυτήν την έννοια, ο ιατρός Ερυξίμαχος, μέσω του λόγου του, θα θεραπεύσει το σώμα του σύμπαντος, δηλαδή θα μετατρέψει την άμορφη ύλη σε “κόσμον”, δηλαδή σε μορφοποιημένη ύλη που θα διέπεται από “κάλλος”. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Ερυξίμαχος θα εξηγήσει τους “νόμους” που διέπουν την σύνδεση μεταξύ του νοητού και του αισθητού κόσμου και, ειδικώτερα, τους τρόπους με τους οποίους ο αισθητός κόσμος θα μορφοποιηθεί από τον κόσμο των ιδεών του νοητού κόσμου. Υπό αυτό το πρίσμα, ο Ερυξίμαχος διακρίνει μεταξύ δύο ερώτων, που χαρακτηρίζουν τα μέρη του σύμπαντος: Ενός “νοσώδους” έρωτος, που διέπεται από την επιθυμία των ανομοίων και ενός “υγιούς”έρωτος, που διέπεται από την επιθυμία των ομοίων. Έτσι, ο έρως στο υγιεινό σώμα είναι διαφορετικός από τον έρωτα στο νοσώδες σώμα. Όπως δηλαδή είναι “καλόν” να χαρίζεται κάποιος στους αγαθούς εραστές, ενώ στους αισχρούς, δεν είναι δίκαιο να προσφέρεται, κατ’ αναλογίαν, το ίδιο ισχύει και στα σώματα: Στα αγαθά και υγιεινά μέρη του σώματος είναι καλό να χαρίζεται κανείς, ενώ, αντιθέτως, στα κακά και νοσώδη μέρη του σώματος είναι αισχρόν να χαρίζεται κάποιος. Έτσι, ο Ερυξίμαχος διατυπώνει τον ορισμό της ιατρικής τέχνης, την οποία παραλαμβάνει από τον Ασκληπιό: Είναι η επιστήμη των ερωτικών διαθέσεων του σώματος προς πλησμονήν και κένωσιν. Με αυτήν την έννοια,το σώμα διέπεται από τον “πόρον” δηλαδή την πλησμονή και την “πενία” δηλαδή την κένωση. Ο Ασκληπιός συγκρότησε για πρώτη φορά αυτήν την ιατρική τέχνη και, με αυτήν την έννοια, είναι εκείνος που προσδίδει υγεία στο σώμα του σύμπαντος, μέσω της “ευκρασίας” δηλαδή της εναρμονίσεως και της συνακόλουθης ισορροπίας των αντιθέτων μεταξύ τους στοιχείων.
Το βίντεο του μαθήματος στον κατωτέρω σύνδεσμο:
https://www.youtube.com/watch?v=R4jWyrBdyI4
Συνοπτική παρουσίαση 28ου μαθήματος.
Λόγος του Ερυξιμάχου – Β΄ Μέρος : “Συμπόσιον”, στ. 187c2-188e Στο δεύτερο μέρος του λόγου του, ο Ερυξίμαχος αναδεικνύει ότι, όπως η ιατρική είναι η γνώσις της άριστης μείξεως των εναντίων μεταξύ τους στοιχείων στο σώμα, προκειμένου να διατηρηθεί η υγεία στο σώμα έτσι και, κατ’ αναλογίαν, η μουσική είναι η γνώσις της εναρμονίσεως των στοιχείων εκείνων που ήταν αντίθετα μεταξύ τους, προκειμένου να γεννηθεί η αρμονία στην ψυχή. Σε αυτό το πλαίσιο, η μουσική τέχνη ορίζεται ως η επιστήμη, δηλαδή η γνώσις της διακρίσεως μεταξύ του “ουρανίου έρωτος” της “Ουρανίας Μούσης” και του “πανδήμου έρωτος” της “Πολύμνιας Μούσης”. Ενώ, δηλαδή η “Ουρανία Μούσα” συμβολίζει την αλήθεια της επιστήμης της αστρονομίας, και, ως εκ τούτου, εμφορείται από τον “καλό έρωτα”, η “Πολύμνια Μούσα” συμβολίζει την παντομίμα, δηλαδή εκείνη που εκφράζει λύπη και χαρά ταυτόχρονα. Υπό αυτό το πρίσμα, ο έρως της “Πολύμνιας” είναι διττός: Ενέχει εντός του το στοιχείο του “καλού έρωτος”, δηλαδή την ηδονή, ενώ ταυτοχρόνως, ενέχει και το στοιχείο του “αισχρού έρωτος”, δηλαδή την ακολασία. Οι δύο αυτοί έρωτες και οι συνακόλουθες αρμονίες που γεννούν, διέπουν ολόκληρη την φύση. Με αυτήν την έννοια, η “ευκρασία” της φύσεως, είναι αποτέλεσμα του “καλού έρωτος” της “Ουρανίας Μούσης”, που επιβλέπει τις “Ώρες”, δηλαδή τις εποχές του έτους, έτσι ώστε αυτές να λειτουργούν αρμονικά μεταξύ τους. Αντιθέτως, όταν επικρατήσει η “Πολύμνια Μούσα”, τότε γεννιέται ο “αισχρός έρως” που, με την σειρά του, επιφέρει δυσαρμονία μεταξύ των “Ωρών”, με αποτέλεσμα την γένεση μεγάλων φυσικών καταστροφών. Τέλος, ο “Ουράνιος έρως” της “Ουρανίας Μούσης” επιφέρει, μέσω της “αστρονομίας”, την “φιλότητα” μεταξύ των θεών και των ανθρώπων, έτσι ώστε οι τελευταίοι να καταστούν “θεοφιλείς”.
Το βίντεο του μαθήματος στον κατωτέρω σύνδεσμο:
https://www.youtube.com/watch?v=PjPjAFwznyI